X
تبلیغات
مرکزآموزشی مشکلات ویژه یادگیری پرتوزنجان

مرکزآموزشی مشکلات ویژه یادگیری پرتوزنجان

آموزش و رفع اختلال های موجود دربین دانش آموزان

معرفی مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه ی یادگیری پرتو زنجان

                                          بسمه تعالی                                                                    

 

آشنایی با مرکز آموزشی وتوانبخشی مشکلات ویژه یادگیری                                   پرتـــــــــو                                                                 

مقدمه                                                                                                                                          

  در میان دانش آموزان کودکان ونوجوانانی وجود دارند که علی رغم داشتن هوشبهر عادی و توانمندیهای درون فردی مطلوب و آموزش مناسب به دلائل گوناگون آمادگی های لازم برای بهرهگیری کامل از آموزشهایی را که در مدارس عادی ارائه می شوند را ندارند و بدین لحاظ  پیشرفت تحصیلی آنان  متناسب با سن و پایه ی تحصیلیشان نمی باشد به این کودکان در اصطلاح  کودکـــــان دچار   learning difficulties  specific) ) مشکلات ویژه یادگیری گفته می شود.

بنا به تعریف علمی فردی دارای اختلال یادگیری است :                                                                                  

1-دارای هوشبهر عادی یا بالاتر هستند (دانش آموزان دیر آموز و کم توان ذهنی جزئ این گروه محسوب نمی شوند. )                            

2-دارای اعضای حسی و حرکتی سالم هستند.                                                                                               

3- مشکلات شدید عاطفی خانوادگی و رفتاری ندارند .                                                                                     

4-در یک یا چند ماده درسی بطور معنی داردچار مشکل هستند به ویژه در درس ریاضی املا و خواندن .                           

5-بین میزان پیشرفت تحصیلی و توانایی ذهنی او تفاوت زیادی وجود دارد  

     خدمات مرکز مشکلات ویژه یادگیری

بر اساس دستور العمل اجرائی مرکز آموزشی و توانبخشی دانش آموزان دچار مشکلات ویژه ی یادگیری به مراکزی اطلاق میشود   

که در آن دانش آموزان دچار مشکلات ویزه ی یادگیری در کنار تحصیل در مدارس عادی برای رفع مشکلات خاص یادگیری از خدمات ویژه ی پاره وقت بهره مند میشوند .

      نحوه پذیرش دآنش آموزان دراین مرکز

  مراجعین مرکز از سه طریق معرفی و مورد ارزیابی قرار می گیرند :

1-شناسایی توسط کارشناسان مرکز معلمین ویژه که در مرکز مشغول به کار هستند در طول سال تحصیلی با مراجعه به مدارس        

ابتدایی نسبت به شناسایی وارجاع دانش آموزان مشکوک اقدام می نمایند .

2-ارجاع توسط معلمین مدارس خود معلمین ومدیران محترم با توجه به شناختی که از مراکز و نحوه کار آن دارند نسبت به معرفی

دانش آموزان خاص اقدام می نمایند .

3-اولیای دانش آموزان بنا به مشکل فرزندشان به مرکز مراجعه می نمایند.

 

    نحوه خدمات رسانی مرکز

     دانش آموزان معرفی شده مورد ارزیابیهای تشخیصی قرار می گیرنــد و دانش آموزانی را که دارای اختلال یادگیری تشخیص می دهند پذیرش نموده وطی جلسات هفتگی وبه مدت چند ماه با برنامه ریزی و کار بر روی تقویت آن دسته از مهارت های ادراکی حسی و حرکتی دانش آموز که باعث ضعف درسی وی شده است با تاکید بر زمینه های درسی خاصی  که دانش آموز در یادگیــری آن ها دچار مشکل است وی را تحت آموزش و توانبخشی قرار می دهند .

      آزمونهای تشخیصی که مورد استفاده همکاران قرار می گیرد عبارتند از:

   آزمون wasc-r   بندر گشتالت  اوزرتسکی –لینکلن  آزمون وپمن  تست ریاضی کی مت  ترسیم خانواده تست خواندن ونارسانویسی آزمونهای املا و.........

عملکرد مرکز پرتو در سال تحصیلی 88-87

    بر اساس آمار موجود تعداد 207 نفر دانش آموزدر طول سال تحصیلی به مرکز مراجعه نموده واز بین آنها 147 داننش آموز موردارزیابیهای شناختی وتشخیصی قرار گرفتهاند وتعداد 105 نفر به عنوان مشکلات ویژهی یادگیری تشخیص داده شده و مورد برنامه های باز پروری قرار گرفته اند .

آدرس مرکز :

زنجان –خیابان صفا –خیابان بهار – نبش کوچه ی شهید  نور محمد خانی پلاک 2- طبقه دوم – تلفن ٤٢٦٦٠٨٠

 

 

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و دوم دی 1388ساعت 8:46  توسط عبایی  | 

گزارش

                                                               بسمه تعالي

         

        گزارش عملكرد يك ساله مركز مشكلات ويژه يادگيري پرتو در سال تحصيلي87-88

 

-تشكيل جلسات شوراي معلمان با حضور كليه همكاران مراكز پرتو واسوه تحت عناوين زير :

 

1-تنظيم بر نامه يك ساله،نحوه مراجعه به مدارس جهت شناسايي دانش آموزان ،بررسي ونهايي كردن ارزيابيهاي املا ورياضي پايه هاي مختلف

 

2-كارگاه باز آموزي آزمون كي مت ونحوه اجرا و بيان كاربردهاي آزمون

 

3-كارگاه خواندن و بيان مشكلات ويژه خواندن وارايه راهكارهاي عملي

 

4-كارگاه رياضي  علل اختلال رياضي و راهكارهاي درماني آن

 

5-كارگاه نوشتن و علل نارسانويسيو نحوه درمان آن

 

6-كارگاه چكيده جديدترين يافته ها در LD

 

-تشكيل جلسات بررسي پرونده هاي دانش آموزان

 

 -تبادل نظر درموردراهبرد هاي درماني  وبحث در خصوص مشكلات دانش آموزان و ضرورت استفاده از

 

خدمات گفتار درماني و شنوايي سنجي و بينايي سنجي در صورت نياز

 

-تهيه وسايل كمك آموزشي تحت عناوين ذيل:

 

1-جمع آوري وساخت كتابچه مازها

 

2-تهيه و جمع آوري كتابچه نقش از زمينه

 

3-تهيه و جمع آوري كتابچه هماهنگي ديداري –حركتي

 

4-تهيه نمونه سوالات پنج پايه در مورد رياضي و املا جهت ارزيابي دانش آموزان پنج پايه

 

-تشكيل جلسات مشاوره فردي با والدين دانش آموزان

 

-تشكيل سه مورد جلسه ي آموزش خانواده وتوزيع بروشور در پايان جلسه به اوليا

 

-تهيه بروشور  وارسال به اداره جهت تكثير وتوزيع به مدارس

 

-بازديد از مراكز ابهر وقزوين

 

-بازديد همكاران ابهر واسوه از مركز وتبادل نظر همكاران

 

-ارسال گزارش ماهانه مركز و همكاران به مديريت محترم سازمان آموزش پرورش استثنايي

 

استان زنجان وتهران

 

-تماس مستمر كتبي وتلفني مربيان مركز با معلمين دانش آموزان تحت باز پروري به منظور

 

هماهنگي در جريان جلسات باز پروري وتبادل نظر در خصوص مشكلات دانش آموزان

 

-هماهنگي با مدارس جهت ارجاع دانش آموزان واجد شرايط

 

-مراجعه به مدارس جهت طرح شناسايي وارائه اطلاعات به معلمين مدارس 8    مورد

 

-تشكيل پرونده تخصصي براي 147 نفر دانش آموز مراجعه كننده وانجام تستهاي تشخيصي

 

-تشخيص 105 نفر LD وطرح جلسات درماني براي آنان

 

-ارجاع 6 مورد دانش آموز داراي مشكلات يادگيري به ارزيابي شنوايي و بينايي

 

-ارسال فرم نظر خواهي به مدارس جهت بررسي پيشرفت تحصيلي دانش آموزاني كه در

 

مركز تحت باز پروري و درمان هستند

 

-تجهيز مركز با وسايل مورد نياز از جمله كامپيوتر ، كمد ،وسايل آموزشي و ...در طول سال تحصيلي

 

-بررسي كارنامه و پيشرفت  تحصيلي دانش آموزان LD ودادن باز خورد با استفاده جوائز و ژتون

 

- برنامه تجليل از معلمين و همكاران بازنشسته با حضور همكاران مراكز و كارشناس محترم

 

-ترخيص دانش آموزان با توجه به نظر خواهي از معلمين مربوطه و پيشرفت تحصيلي آنها

 

- انجام ساير امرات اداري و وظايف محوله .

 

مركز در سال تحصيلي 87-88 با چهار نفر نيروي تشخيص و باز پروري ارائه خدمت نموده

 

است. عملكرد مركز به صورت نمودار ضميمه گزارش مي باشد .

  

+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم دی 1388ساعت 7:42  توسط عبایی  | 

آمار دانش آموزان دارای اختلال

درصد دانش آموزان ابتدايي اختلال يادگيري دارند

خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۸/۱۰/۱۲

اجتماعي. داخلي. آموزش و پرورش
كرمان- مديركل آموزش و خلاقيت ابتدايي و پيش دبستاني وزارت آموزش و پرورش گفت: ‪ ۱۲درصد از دانش آموزان عادي مشغول به تحصيل در مقطع ابتدايي يك نوع اختلال يادگيري دارند.

به گزارش ايرنا عليرضا رحيمي شامگاه جمعه در نشستي با كارشناسان و مسوولان آموزش و پرورش استثنايي و نهضت سوادآموزي استان كرمان افزود:
اختلالات يادگيري در دانش آموزان موجب ايجاد مشكلاتي براي دانش آموز، معلم و خانواده‌ها مي‌شود.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه پانزدهم دی 1388ساعت 10:30  توسط عبایی  |